Bye bye Vietnam noord and Hello Laos

3 december 2022 - Luang Prabang, Laos

The last day in Vietnam we stayed in Dien Bien Phu. Hier hebben de Vietnamezen in 1954 gewonnen van de Fransen. We verbleven in een prachtig hotel complex aan een meertje.

De volgende ochtend gingen we al vroeg op weg naar Laos. We moesten wat smeergeld betalen zodat de douane (ookal waren wij de enige bij de grens) ons sneller zou behandelen. We gingen verder in twee kleine busjes die ons brachten naar een leuk dorpje in Laos genaamd Muang Khua. Onderweg zijn we eerst gestopt in een klein dorpje. De vrouwen moeten kunnen weven anders kunnen zij niet trouwen want een man wil geen vrouw die niet kan weven want zo maakt zij de kleding en kan ze wat inkomsten verwerven want de geweven kleding wordt weer verkocht. Ook was er een eekhoorntje en leuke puppy in het dorpje :) 😀

In Muang Khua hebben we noodle soup gegeten wij een lokale markt, erg lekker!! En hebben de de oude brug (oppassen waar je loopt want er zitten gaten in) over gelopen en de nieuwe (heel lelijk van beton) brug die totaal niet past in zo'n dorpje. Ook hebben we een tempel bekeken, alleen van buiten want hij was dicht!

De Volgende ochtend gingen we met de boot van Muang Khua naar Ban Muang Ngoi, onderwerp zijn we gestopt bij een heel arm lokaal 'dorpje'. De gids kan chips mee om eerst aan de kinderen maar daarna ook aan de ouders uit te delen. Op de foto staat een klein meisje en een zakje chips is haar handen. Later zijn we weer gestopt om te lunchen in een dorpje waar heel veel geweven doeken en sjaaltjes werden verkocht. We hadden onze meegenomen lunch op een hele mooie plaats, zie foto's. Vervolgens kwamen we aan in Ban Muang Ngoi. Leuke houten kamers. We hebben daar gewandeld naar een grot waar ik met Tom naar het einde ben geweest. Trapje op en trapje af met de zaklamp in me mond anders was er niks te zien, was erg mooi!! En vervolgens op naar het uitzichtpunt!! Heel mooi uitzicht, zie foto's!

Van Ban Muang Ngoi gingen we eerst met de boot en daarna met twee kleine busjes naar Luang Prabang.

We kwamen rond 12 uur aan in Luang Prabang en ik heb enkele tempels bezocht waarvan eentje met een hoog uitzicht punt deze was genaamd , de voet van boeddha.

De volgende dag zijn we naar de watervallen gegaan met een groepje van zes mensen. Samen met tuktuk en de watervallen waren echt super gaaf!! heerlijk gezwommen was zo speciaal daarvoor in de natuur!! Zie foto's!! S'avonds zijn we nog op een boottocht geweest om de sunset te kunnen zien vanuit de boot. Was echt mooi!! Morgen on 5.30 morning call want moeten weer vroeg weg!!

Morgen gaan we weguit Luang Prabang nu met een grote bus naar Vang Vieng. Tot snel!!

1. Carina:
    3 december 2022
    Geweldige ervaringen weer Merel en mooie foto’s! Ik krijg er ook zin in!