Phnom Penh

11 december 2022 - Phnom Penh, Cambodja

In Phnom Penh de eerste avond gingen we met een tuktuk naar het centrum. Onze tuktuk was ergens anders gestopt dan de tuktuks van de rest van de groep. En na ruim 20 minuten besloten we zelf de stad wat te verkennen. We deden een koffie bij starbucks, waar we connectie hadden en de groep listen weten waar we waren. Vervolgens liepen we over de nightmarket waar ik nog een leuke gekleurde omslag broek heb gescoord! Daarna hebben we bij een bar happy hour bier gedronken met een leuk uitzicht op de mekong en het chaotische verkeer! Het eten daar leek ons iets minder dus gingen we verder en vonden een leuk tentje waar we lekker gegeten hebben.

De volgende ochtend gingen we naar de gevangenis S21 waar vele  mensen gemarteldt zijn van 1975 tot 1979 voordat ze naar de killingfields gingen om gedood te worden. Ze werden dood geknuppelt, gestoken en geslagen. Kinderen en babies werden met hun hoofd tegen een boom geslagen tot ze dood waren. Er werden geen kogels gebruikt om te doden want kogels waren duur. Er werd een kwart van de bevolking gedood in die jaren. Niet alleen werden ze vermoord maar vele stierven ook qan honger en ziekte. Afschuwelijk wat daar allemaal heeft plaats gevonden.

Daarna nog naar het national museum geweest, wat niet veel toevoegde na het hebben gezien van Anker Wat. En daarna naar  het koninklijk paleis was wel leuk om te zien maar voegde voor mij ook niet veel toe. Het is niet zo anders van andere tempels behalve dan dat er een troonzaal is en het goud hier en der echt is in plaats van geschilderd. Vervolgens zijn Peter en ik naar een roofterrace gegaan voor een drankje ipv te kijken naar een dansles van kinderen waar de gids geld op verdiende!
Nu zit ik in de bus op weg naar zuid Vietnam, Saigon. Tot snel!

1. Carlo:
    11 december 2022
    Ciaooo Merel😍👋🧡❤️💪
  2. Maud McConachie:
    12 december 2022
    Zeer gruwelijk verhaal over marteling en hun geschiedenis. Blij dat je genoten hebt van een lekkere maaltijd en tijd voor een drankje op het dakterras :)